Microsoft Word c.d.

Omawiane w tej lekcji tematy:
tabele (tworzenie, modyfikowanie, rysowanie, obliczenia, obramowania),
przypisy,
numerowanie i punktowanie,
odsyłacze,
pola.

Tabele.

Tabele pozwalają skonstruować w dokumencie Worda dowolny formularz ...

1. Tworzenie tabel.

Proste tabele tworzymy przy pomocy guzika "wstaw tabelę" .
Otwiera się wtedy okienko w którym podajemy ile wierszy i kolumn sobie życzymy:

W efekcie do dokumentu wstawiana jest tabela (w tym wypadku 3 wiersze x 3 kolumny): 

Zadanie 12


Utwórz tabelę (2 wiersze x 3 kolumny) i następnie wypełnij ją treścią:
Imię i nazwisko Adres Telefon
qqqqq1 qqqqq2 qqqqq3
wwww1 wwww2 wwww3
eeee1 eeee2 eeee3
rrrr1 rrrr2 rrrr3
Nagłówki kolumn mają być sformatowane następująco: pogrubiona kursywa, rozmiar=14.
(Aby formatować cały pierwszy wiersz zaznacz cały pierwszy wiersz tabeli ! - wystarczy kliknąć mysza po lewej stronie wiersza, następnie wybierz opcję Format | Czcionka lub użyj odpowiednich kontrolek na pasku narzędzi ).

Uwaga: Poruszanie się między kolejnymi komórkami tabeli:

Gdy wyjdziemy poza ostatnią komórkę tabeli klawiszem TAB to wtedy zostanie utworzony dodatkowy wiersz tabeli, pasujący do poprzednich wierszy !.
 
 

2. Modyfikowanie tabel.

Jeśli standardowa tabela nam nie odpowiada to możemy ją zmodyfikować ... Zadanie 12a

W tabeli z zadania 12, usuń kolumnę Adres, a potem ją dodaj.
Jak to należy zrobić:
1) Postaw kursor na słowie "Adres", wybierz opcję Tabela | Usuń | Kolumny.
2) Postaw kursor na "Imię i nazwisko", wybierz opcję Tabela | Wstaw | Kolumny do prawej (oznacza to że nowe kolumna pojawi się po prawej stronie komórki w której jest kursor).
Dopisz brakujący tekst do nowej kolumny.
 

Bardziej wyrafinowane sposoby modyfikowania tabel wymagają zaznaczania komórek tabeli ...

Zadanie 12b

Utwórz następującą tabelę używając poznanych narzędzi:

Trzeba będzie zaznaczyć komórki zawierające Wwww1, Wwww2, Eeee1, Eeee2;
scalić je,
a następnie podzielić komórkę zawierają Rrrr3 na 2 kolumny
i wpisać pozostały tekst czyli Rrrr33 i resztę;
nowe wiersze tworzymy klawiszem TAB. Zadanie 12c

Spróbuj uzyskać następujący efekt:

Musimy usunąć odcinki poziome pod napisami Rrrr1 i Rrrr2,
dodać odcinki pionowe wewnątrz nowo powstałych dużych komórek
oraz wpisać akapity 111, 222, ... .
 

Zadanie 13


Zajrzyj do Pomocy pod hasło "tabele", a potem "Tabele -- informacje".
Znajdziesz tam obszerny opis:
    - elementów (symboli graficznych) występujących w tabelach (i informacje do czego one służą)
    - informacje co można jeszcze zrobić z tabelami ...
Wskazówka jak się poruszać po pomocy szukając informacji o tabelach:  
  • w prawym górnym rogu, w polu "Wpisz pytanie do pomocy", wpisz słowo "tabele"
  • następnie spośród zaproponowanych tematów wybierz "Tabele -- informacje"

  • Możliwe są m.in. : Zadanie 13a

    Doszukaj się w pomocy informacji o "korzystaniu z tabel jak by to był arkusz kalkulacyjny", a konkretnie o tym jak można obliczyć sumę kolumny tabeli (w pomocy wpisz słowo "tabele", potem spośród zaproponowanych tematów wybierz "Wykonywanie obliczeń w tabeli").
    Następnie postaraj się uzyskać taki efekt:

    Musisz dodać dodatkową kolumnę aby umieścić w niej napis "Suma=", następnie trzeba zażądać podsumowania kolumny liczb; w tym celu postaw kursor pod kolumną liczb i wybierz opcję: Uwaga: w programie Word 2002 (w przeciwieństwie do Word 2000 i 97) każda z liczb (111, 222, 333, ..., 666) musi być w osobnej komórce żeby można je było zsumować !; tak więc trzeba dorysować kreski w trybie "rysowania tabeli".

    .........................................................

    Jeśli postawisz kursor na komórce z suma (na samej liczbie) i naciśniesz Shift+F9, to zobaczysz:
        { =SUM(ABOVE) }
    jest to przykład tzw pola Word-a. Kolejne naciśnięcie Shift+F9 powoduje przywrócenie wartości pola (zamiast jego kodu). Spróbuj zmodyfikować składnik sumy (np "111"), jak widać suma się nie uaktualnia, chyba że naciśniemy klawisz F9 gdy kursor jest na sumie.
    Pola służą do obliczania wartości które mogą się zmieniać (i wstawiania ich do tekstu). 
    Przykłady: 
        { DATE }- wstawia datę w standardowej postaci, 
        { DATE \@ "d, MM, yyyy" }- wstawia datę w postaci "27, 10, 2003", 
    Pole mozna wstawic ręcznie przy pomocy Ctrl+F9, pojawiają się nawiasy {} w które należy wstawić kod pola; a potem nacisnść Shift+F9 aby zobaczyć wartość pola. Alt+F9 przełącza tryb kod/wartość dla wszystkich pól. 
    Uwaga: pola to raczej narzędzie dla zaawansowanych ...
     
     

    3. Obramowania tabel.

    Zaznaczamy komórki które chcemy obramować i wybieramy z menu: Należy ustalić parametry linii obramowującej (styl, kolor, szerokość);
    oraz wybrać krawędzie które mają zostać obramowane;
    ... i nacisnąć OK.

    Można też używać narzędzia: 
    i wybierać którą krawędź zaznaczonych komórek chcemy "obramować";
    wcześniej należało wybrać grubość linii, kolor i inne jej parametry
    (wpisać je do odpowiednich kontrolek na pasku narzędzi).

    Uwaga: można włączyć pokazywanie siatki tabeli (Tabela | Pokaz/Ukryj linie siatki)
    co nie ma wpływu na wydruk; na wydruku jest pokazywane wyłącznie obramowanie tabeli !.

    Zadanie 14


    Spróbuj uzyskać następujący efekt:

     
     

    Przypisy.

    Wstawianie przypisów: Musimy wybrać rodzaj przypisu: Zadanie 15

    Utwórz przykładowy dokument i wstaw do niego przypis dolny (wszystkie ustawianie domyślne).
    Bądź w widoku "Normalnym" dokumentu - wtedy pojawi się specjalne okienko do wprowadzenia tekstu przypisu; widać w nim także inne przypisy na tej stronie dokumentu.
    Przejdź do widoku "Układ wydruku" - i znów spróbuj wstawić przypis.
    Jak zobaczyć treść przypisu ? Odp: kliknij dwukrotnie myszą na znaku przypisu.
    Zapisz dokument w pliku "Zadanie15.doc".
     
     

    Numerowanie i punktowanie.

    Można numerować (lub "punktować") akapity ...

    W tym celu trzeba:
        1. zaznaczyć akapity
        2. włączyć numerowanie lub punktowanie przy pomocy

    Numeracja akapitów może być hierarchiczna, uwzględniająca "ważność" akapitów wyrażaną poprzez ich wcięcia.

    Zadanie 16


    Mamy taki tekst:

    Qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
    Qqqqqqqqqqqqq1
    Qqqqqqqqqqqqqqqqqq2
    Qqqqqqqqqqqqq3
    Wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
    Wwwwwwwwwwwwww1
    Wwwwwwwwwww2
    Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
    Eeeeeeeeeeeeeeeeeee1
    Eeeeeeeeeee2
    Eeeeeeeeeeeeeeeeeee3
    Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee4
    Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    Rrrrrrrrrrrrrr1
    Rrrrrrrrrrrrrrrrrrr2
    Rrrrrrrrr3
    Chcemy wypunktować/wynumerować "hierarchicznie" te akapity, przy czym:

    "Qqqq1" ... "Qqqqq3" są podrzędne względem "Qqqqqq",
    "Www1" ... "Www2" są podrzędne względem "Wwww", 
    itd

    Innymi słowy chcemy aby dokument wyglądał tak:

    Po wykonaniu zadania zapisz dokument w pliku "Zadanie16.doc".

    Wskazówka do zadania 16 (jak to zrobić najprościej):

    1. Zaznaczamy wszystkie akapity; numerujemy je lewym z guzików: .
    2. Kolejno, zaznaczamy spójne grupy akapitów podrzędnych, i przesuwamy je w prawo (czyli obniżamy w hierarchii) prawym z guzików:  (są to guziki "zmniejsz wcięcie" i "zwiększ wcięcie").
    3. Możemy zmienić rodzaj/kształt elementu punktowania/numerowania zaznaczonych akapitów przy pomocy menu Format | Punktory i numeracja ...
    4. Możemy zmienić wcięcia akapitów aby uzyskać odpowiedni odstęp między "elementem punktującym" a resztą tekstu (najwygodniej jest usunąć znaki tabulacji; Format | Akapit | guzik Tabulatory | Usuń wszystkie).

    Uwagi:

    Zadanie 16a


    Spróbuj uzyskać następujący efekt:

    Skorzystaj z guzików do wyrównywania tekstu w komórkach tabeli (w pionie !).
     
     

    Odsyłacze.

    Odsyłacz to odwołanie do elementu znajdującego się w innym miejscu dokumentu.

    Np możemy się odwołać do numeru pewnego ponumerowanego akapitu, przy czym zmiana tego numeru zostanie automatycznie uwzględniona w odsyłaczu !.

    Wstawianie odsyłacza:

    Trzeba podać następujące informacje:
  • "Typ odsyłacza", określa typ obiektu do którego odsyłacz odsyła; np do przypisu, do numerowanego akapitu, ...
  • w kontrolce "Wstaw odsyłacz do" podaje się co chcemy zobaczyć; np dla odsyłaczy do numerowanego akapitu możemy wybrać: numer strony, tekst akapitu lub nr akapitu;
  • w kontrolce z listą elementów wybiera się konkretny obiekt (wygląd tej listy zależy od typu odsyłacza);
  • opcja hiperłącze=tak oznacza że klikając na odsyłaczu przejdziemy do obiektu docelowego

  •  

    Zadanie 17


    W dokumencie utworzonym w Zadaniu 16 chcemy uzyskać następujący efekt (napis):
    Akapit nr (3) zawiera tekst "Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee"
    Musisz wstawic dwa odsyłacze odsyłające do numerowanego akapitu "3. Eeeeee...."; jeden pokazujący nr akapitu, drugi pokazujący treść tego akapitu.
    Zmodyfikuj tekst "Eeeee", potem zaznacz akapit z odsyłaczami i uaktualnij wartości pól klawiszem F9. Czy odsyłacz uległ zmianie ?

    ..............................................................

    Odsyłacz jest w rzeczywistości polem, co możemy zaobserwować naciskając Alt+F9:

    Akapit nr ({ REF _Ref55106194 \n \h }) zawiera tekst „{ REF _Ref55106194 \h }”
    REF - to nazwa pola tworzącego odsyłacz;

    _Ref55106194
    to tzw zakładka założona na akapicie do którego się odwołujemy w powyższym zadaniu (zakładka jest tworzona gdy wydajemy polecenie Wstaw | Odsyłacz); nazwa zakładki jest generowana automatycznie w tym wypadku;

    \n, \h - to tzw opcje pola;
        \h tworzy hiperłącze do akapitu oznaczonego zakładką;
        \n wyświetlany jest numer akapitu (gdy nie ma tej opcji wyświetlany jest tekst akapitu);

    Zadanie 17a


    W dokumencie z Zadania 15 wstaw odsyłacz do przypisu. Może to wyglądać tak:
    W przypisie (1) na stronie 1 czytamy ...
    Użyj dwóch odsyłaczy do przypisu; jednego pokazującego nr przypisu, drugiego pokazującego nr strony. Dodatkowo do pola odsyłacza "(1)" dodaj opcje \f powodującą że odsyłacz jest pokazywany w takim formacie jak docelowy obiekt ... (przypominam klawisze: Shift+F9 = zmiana trybu kod pola/wartość pola).
    Potem dodaj trochę przypisów wcześniejszych powodując zmiane nr naszego przypisu i uaktualnij odsyłacze (zaznaczyć akapit z odsyłaczami i F9).


    ..................................................................
     

    Zadanie 18 (*)


    Napisz pismo skierowane do pana X ...
  • pamiętaj o nadawcy w lewym górnym rogu, dacie w prawym górnym rogu - tym razem zrób te elementy przy pomocy tabeli; oraz o stosownym powiększeniu i wcięciach akapitu z "adresatem" ...
  • w piśmie tym zwracamy się do pana X o zakup sprzętu wymienionego w tabeli; oprócz nazwy sprzętu w tabeli widnieje też jego cena;
  • wiersze tabeli powinny być ponumerowane; powinna być także automatycznie generowana suma "razem";
  • w pozostałym tekście odwołaj się do nr niektórych pozycji tabeli przy pomocy odsyłaczy;
  • niektóre pozycje w tabeli powinny mieć przypis; w pozostałym tekście odwołaj się do takiego przypisu przy pomocy odsyłacza (np "jak już wspomniałem w przypisie (3) ...").

  • Tabela może wyglądać następująco:

    Pytanie: czemu służą odsyłacze do przypisów (nr przypisów) ?
    Odp: nr przypisów są przydzielane automatycznie, czasami gdy modyfikujemy dokument taki nr ulega zmianie, wtedy odsyłacz automatycznie uwzględni tę zmianę ...