Microsoft Excel - arkusz kalkulacyjny.

W programie Excel mamy do czynienia z arkuszami kalkulacyjnymi, czyli wielkimi tabelami zawierającymi:

Oto okno programu Excel:

 
 

Wprowadzanie danych do arkusza.

Do bieżącej komórki możemy wpisywać dane: Excel "domyśla się" jakiego typu dane wpisujemy; liczby są wyrównywane do prawej, teksty do lewej.
??? jak wpisać tekst, który wygląda jak liczba ?
Odp: na początku tekstu dodaj znak apostrof czyli '

Ćwiczenie 45


Wpisz do arkusza następujące dane (bez czerwonych napisów - to tylko komentarz):
1
to są liczby  ...
2
3
styczeń to są napisy (tekst) ...
luty
marzec
01/12/2003
to są daty ...
30/12/2003
33/12/2003 błędna data !!!

Uwaga: datę należy wpisywać w takim formacie jaki ustalono w "Panelu kontrolnym" Windows;
zazwyczaj jest to format:
        dzień/miesiąc/rok
jeśli wprowadzimy datę nieprawidłowo to zostanie potraktowana jak tekst !!!

Ćwiczenie 45a


(Ułatwienia przy wprowadzaniu serii danych)
Spróbuj wprowadzić następujące dane:
styczeń 1
luty 2
marzec 3
kwiecień 4
maj 5
czerwiec 6
lipiec 7

Jednak nie wprowadzaj ich "ręcznie" !!!;
wpisz tylko czerwony napis, zaznacz myszą wprowadzony napis (napisy), "złap" za symbol w prawym dolnym rogu:

i przeciągaj w dół; Excel automatycznie domyśli się o co Ci chodzi !.
Podobnie zrób z napisem "Styczeń".
 

Formatowanie komórek arkusza.

Prawym guzikiem myszy klikamy na komórce, otwiera się menu kontekstowe, wybieramy opcję "Formatuj komórki ..."

Możemy zadecydować:
* w jakim formacie mają być wyświetlane liczby (np ile miejsc po przecinku pokazywać),
* jak mają być wyświetlane daty i czas,
* o obramowaniach komórek,
* o czcionkach ... i bardzo wielu innych rzeczach

Uwaga: "Data" (np 30/12/2003) jest liczbą; to właśnie format komórki decyduje czy dana liczba jest traktowana jako data ! (skala: jeden dzień = 1). Podobnie jest z "czasem".

Ćwiczenie 45b


Wprowadź datę 30/12/2003 trzy razy i postaraj się uzyskać efekt:

Uwaga: należy trochę zwiększyć szerokość kolumny aby długie daty się zmieściły:

 

Wstawianie/usuwanie kolumn i wierszy.

Ćwiczenie 45c


Wprowadź do arkusza dane:
  A B C
1 1 4 7
2 2 5 8
3 3 6 9
Następnie spróbuj wstawić pusty wiersz (zaznacz cały wiersz "2" klikając na jego nagłówku; następnie otwórz menu kontekstowe i wybierz opcję Wstaw):

  A B C
1 1 4 7
2      
3 2 5 8
4 3 6 9
W podobny sposób wstaw pustą kolumnę między kolumnami "B" i "C" (zaznacz kolumnę "C" klikając na jej nagłówku itd).
 

 

Formuły (=wzory matematyczne).

Arkusz kalkulacyjny to wielka tablica złożona z komórek;
każda komórka ma adres postaci: gdzie nagłówek kolumny to jej literowa etykieta,
a nagłówek wiersza to jego numer;

Przykłady adresów komórek:

Dwudziesta szósta kolumna ma nagłówek Z,
kolumna nr 27 ma nagłówek AA,
kolumna nr 28 ma nagłówek AB, itd ...

W odpowiednim miejscu arkusza widzimy zawsze adres bieżącej komórki.
 
..................................................

Do komórek można wprowadzać formuły (czyli wyrażenia matematyczne),
w których odwołujemy się do innych komórek poprzez ich adres ...

Przykłady formuł:

Jeśli do komórki B3 wprowadzimy formułę:

=A1+A2+A3

  A B C
1 1    
2 2    
3 3 =A1+A2+A3  
4      
5      
6      

... to w komórce B3 zobaczymy liczbę 6 (=wartość tej formuły).

??? jak wpisywać formuły żeby nie zostały potraktowane jak dane tekstowe ?
Odp: formuły zaczynają się od znaku "=" !

Formuły mogą zawierać funkcje (arkuszowe);
funkcje te mają argumenty którymi mogą być:

Zakres komórek to prostokątny zbiór komórek arkusza;
adres zakresu komórek ma następującą postać:

[adres lewej/górnej komórki]..[adres prawej/dolnej komórki]
    lub
[adres lewej/górnej komórki]:[adres prawej/dolnej komórki]

Na poniższym rysunku zaznaczony zakres komórek ma adres B4..E9

Przykłady formuł z funkcjami:

=SUMA(B4:E9)+F6+1
        wartość tej formuły to suma liczb z zakresu B4:E9 + wartość komórki F6 + 1
        funkcja SUMA oblicza sumę liczby z zakresów i/lub komórek podanych jako argumenty
=SUMA(B4:E9; D5:F11; F6)
        wartość tej formuły to suma liczb z zakresu B4:E9 + suma liczb z D5:F11 + wartość komórki F6
        (zauważ że niektóre komórki są liczone dwukrotnie !)
=SUMA(B4:E9; F10:G20; F6)+A1*A2
=LITERY.WIELKIE(A1)
        zamienia litery tekstu na "wielkie"
=LITERY.WIELKIE("qwe")
        w komórce widzimy napis QWE
=JEŻELI(A2=100; SUMA(B5:B15)+5; "A2 jest różne od 100")
        funkcja warunkowa; jeżeli warunek się zgadza jest zwracana SUMA(B5:B15)+5
        jeżeli się nie zgadza jest zwracany napis "A2 jest różne od 100"

Zadanie 46


Wprowadź odpowiednie dane i formuły aby osiągnąć następujący efekt:

Obliczanie sumy sprzedaży i średniej wykonaj przy pomocy odpowiednich funkcji (SUMA(), ŚREDNIA());
Zaobserwuj jak Excel stara się pomagać przy wprowadzaniu argumentów funkcji ! (patrz Wskazówka).

Wskazówki:
Podczas wprowadzania formuły klawisz F2 przełącza między trybami:
* edycji - "ręczne" poprawianie tekstu formuły;
* wprowadzania - wizualne wprowadzanie adresu komórki lub zakresu komórek; najpierw najechać bieżącą komórką na lewy górny róg zakresu, nacisnąć Shift i poszerzyć zakres.
Jest też pokazywana "pomoc" co do argumentów funkcji !.
Wpisywanie formuły zacząć od znaku "=".

Zaobserwuj w powyższym zadaniu, że zmiana danych wejściowych (np sprzedaży w styczniu) powoduje natychmiastową zmianę obliczanych przez arkusz wartości czyli "sumy" i "średniej !.

Zasada: Modyfikacje danych w arkuszu powodują natychmiastową modyfikacje wyników obliczeń; w ten sposób można prowadzić symulacje "co by było gdyby ..."; jest to jedno z głównych zastosowań arkusza kalkulacyjnego !.


Ćwiczenie 46a


(Jak dotrzeć do informacji o funkcjach arkuszowych Excela ?)
Wpisz pytanie do pomocy "funkcje" (prawy górny róg okna Excela) i wybierz "Funkcje arkusza uporządkowane według kategorii". Obejrzyj opisu kilku funkcji różnych kategorii ...

 

 

Kopiowanie formuł.

Przemieszczanie i kopiowanie formuł wykonuje się poprzez schowek ...

  1. Najpierw należy wybrać (zaznaczyć) komórki.
  2. Jeśli chcemy kopiować to nacisnąć Ctrl+C [<=> kopiuje wybrane komórki do schowka].
  3. Jeśli chcemy przemieszczać to nacisnąć Ctrl+X [<=> kopiuje wybrane komórki do schowka].
  4. Postawić bieżącą komórkę na docelowej komórce i nacisnąć enter (lub Ctrl+V) [<=> wkleja zawartość schowka].

Zaznaczanie zakresu komórek:

  1. Postaw bieżącą komórkę na lewym górnym rogu zakresu który chcesz zaznaczyć.
  2. Naciśnij klawisz Shift i poszerz zakres (klawiszami strzałek, nie puszczając Shift !).

Definicja: komórka źródłowa formuły to komórka do której się odwołujemy w formule poprzez adres
(np: formuła =A1+A2+123+SUMA(B1:B10) ma dwie komórki źródłowe A1 i A2 oraz zakres źródłowy B1:B10)

??? Co się dzieje z formułami podczas przemieszczania ?
Odp: adresy komórek i zakresów źródłowych mogą się zmienić (to zależy od tego czy należą do przemieszczanego zakresu komórek czy też nie).

??? Co się dzieje z formułami podczas kopiowania ?
Odp: adresy komórek i zakresów źródłowych ulegają zmianie.

Adresy dzielimy na adresy względne i adresy bezwzględne (oznaczane znakiem $).
Przykłady adresów:

A1     - adres względny
$A$1 - adres bezwzględny (znaki $ można dodać szybko klawiszem F4)
$A1   - adres mieszany (kolumna bezwzględna, wiersz względny)
A$1   - adres mieszany (kolumna względna, wiersz bezwzględny)

Zasada: Podczas kopiowania formuł ulegają zmianie tylko adresy względne
Modyfikacje adresów są takie aby został zachowany "wektor" jaki tworzą komórki źródłowe względem komórki z formułą którą kopiujemy (patrz przykłady poniżej).

Przykład 1 zmiany adresu względnego podczas kopiowania:

Dany jest arkusz:
  A B C
1 =A2+1    
2  123    
3   100  

Jeśli skopiujemy komórkę A1 do B2 to otrzymamy:
  A B C
1 =A2+1    
2  123  =B3+1  
3   100  

Przykład 2 zmiany adresu względnego podczas kopiowania:

Dany jest arkusz:
  A B C
1 =A2+$A$3    
2  123    
3  10 100  

Jeśli skopiujemy komórkę A1 do B2 to otrzymamy:
  A B C
1 =A2+$A$3    
2  123  =B3+$A$3  
3  10 100  

Uwaga: te same zasady obowiązują w adresach zakresów komórek !.

Są dwa sposoby kopiowania komórki/zakresu komórek:

Jakie jest zastosowanie mechanizmów zmiany adresów przy kopiowaniu i przemieszczaniu komórek z formułami ?

Odp: 1) zmiany adresów przy kopiowaniu mają nam ułatwić wprowadzanie wielu formuł korzystających z tak samo rozmieszczonych komórek źródłowych
2) zmiany adresów są "rozsądne" - powodują że możemy przemieszczać fragmenty arkusza a mimo to obliczenia w arkuszu są nadal poprawne ...
3) poprzez kopiowanie typu "komórka -> zakres" możemy łatwo wprowadzić wiele podobnych ale nie identycznych formuł (korzystając z mechanizmu zmiany adresu przy kopiowaniu)

Zadanie 47


W tym zadaniu obserwujemy efekt zmiany adresu komórki przy kopiowaniu/ przemieszczaniu formuł.
Wprowadź następujące dane i formuły do arkusza:

  A B C D E
1 1 101      
2 2 102      
3 3 103      
4 =A1+A2+A3        

Wykonaj poniższe czynności obserwując przy tym jak się zmieniają adresy w kopiowanych formułach:

  1. skopiuj komórkę A4 do B4
  2. skopiuj zakres A1:A4 do C1:C4 (jako cel kopiowania wystarczy wskazać C1)
  3. przemieść komórkę A4 do D4
  4. wpisz pierwotną zawartość A4 i przemieść zakres A2:A4 do E2:E4 (jako cel przemieszczania wystarczy wskaż tylko E2)

Zadanie 47a


(Zastosowanie kopiowania typu "komórka -> zakres")
Spróbuj uzyskać ciąg arytmetyczny: 0, 1, 2, 3, 4, ... przy pomocy formuł i kopiowania (komórka -> zakres).
Spróbuj uzyskać ciąg arytmetyczny: 0, 2, 4, 6, 8, ... przy pomocy formuł i kopiowania (komórka -> zakres).
Spróbuj uzyskać ciąg geometryczny: 1, 2, 4, 8, 16, ... przy pomocy formuł i kopiowania (komórka -> zakres).
Wskazówka: do A1 wpisz 0, do A2 wpisz =A1+1, skopiuj A2 do zakresu A3..A10.

Zadanie 47b


(Jest to zadanie "przygotowawcze" do zadania 48 (*))
Obliczyć średnie miesięczne wydatki na podstawie danych gromadzonych w arkuszu, w takiej tabeli:

Lp Data Kwota Opis
1 01/01/2002 200zl cos tam ...
2 15/11/2002 2345zl cos tam ...
3 01/01/2003 1200zl cos tam ...
4 18/05/2002 2200zl cos tam ...
Zakładamy że nie wolno dopisywać nowych danych (wierszy) do powyższej tabeli !.

Arkusz powinien prezentować się tak:

Aby odpowiednio umiejscowić napis
    średnie miesięczne wydatki =
wpisz ten napis do komórki A2, następnie zaznacz komórki A2:D2 i użyj guzika ;
włącz też wyrównywanie do prawej strony.

Jak obliczyć "okres w miesiącach" ? odejmij od ostatniej daty pierwszą datę, otrzymasz okres w dniach, podziel przez 30 i otrzymasz "okres w miesiącach".

(Koniec wskazówek do zadania 47b).
 

Zadanie 48 (*)


(Zaawansowane zastosowanie formuł; adresowanie pośrednie)
Obliczyć średnie miesięczne wydatki na podstawie danych gromadzonych w arkuszu, w takiej tabeli:
Lp Data Kwota Opis
1 01/01/2002 200zl cos tam ...
2 15/11/2002 2345zl cos tam ...
3 01/01/2003 1200zl cos tam ...
4 18/05/2002 2200zl cos tam ...

Założenie: nie wiemy z góry ile pozycji będzie w tej tabeli - mimo arkusz powinien na bieżąco obliczać średnie miesięczne wydatki.

Wskazówki: użyteczne będą funkcje: 

ILE.NIEPUSTYCH(), 
ADR.POŚR()

a także formuły "obliczające" tekst (do łączenia [=konkatenacji] tekstu służy operator "&"):

=A1 & A2 & "abc"

powyższa formuła łączy tekst umieszczony w komórkach A1 i A2 oraz dodaje na koniec napis "abc".

Można także łączyć tekst i liczby:

="B5:B" & (A1+10)

w powyższym przykładzie tworzymy (dynamicznie) adres zakresu; jeśli komórka A1 zawiera 10 to nasza formuła daje adres "B5:B20".

Można zamienić adres "w postaci tekstowej" na prawdziwy adres przy pomocy funkcji ADR.POŚR():

=SUMA(ADR.POŚR("B5:B" & (A1+10)))

w powyższym przykładzie obliczamy sumę zakresu którego adres utworzono dynamicznie.
(Dodatkowa wskazówka: warto skomplikowane obliczenia rozbić na kilka komórek, tj pośrednie wyniki przechowywać w osobnych komórkach; np do komórki A2 wstawić formułę ="B5:B" & (A1+10)) i powyższą sumę obliczać przy pomocy =SUMA(A2))

(Koniec wskazówek do zadania 48).

Zadanie 49


Przygotuj następujący arkusz wydatków domowych (oczywiście niekoniecznie identyczny):

(rysunek z książki M. Kopertowska "Excel 2002 (Element pakietu Office XP)", str 52)

Wskazówki i uwagi: Oczywiście obliczenia mają być zautomatyzowane jak to tylko jest możliwe.
Na początku przygotuj część arkusza dla miesiąca Styczeń, potem wykorzystaj możliwość kopiowania zakresu komórek, w ten sposób automatycznie dostaniemy odpowiednie formuły dla miesiąca Luty (wykorzystaj adresy względne !).