Excel - c.d.

Podstawowe pojęcia Excela - streszczenie.
(patrz też poprzednia lekcja)

...................................................................
 

Wykresy w Excelu.

Można tworzyć bardzo wyrafinowane wykresy czerpiące dane z arkusza ...

Poniższy wykres czerpie dane z dwóch kolumn,
    pierwsza zawiera etykiety,
    druga zawiera serię danych obrazowaną przy pomocy "słupków";

Tego typu proste wykresy tworzy się prawie automatycznie; wystarczy:

  1. przygotować dane (kolumnę etykiet i kolumnę lub kolumny zawierające serie danych)
  2. zaznaczyć przygotowane dane
  3. nacisnąć guzik ; włączy się kreator wykresów ...
  4. ... naciskać guzik "Dalej", "Dalej", ..., aż do szczęśliwego "Zakończ"

Jeśli na jednym wykresie chcemy zobaczyć kilka serii danych
to wystarczy przygotować dodatkowe kolumny z danymi:

Zadanie 51


Wprowadź do arkusza dane takie jak na tym obrazku oraz utwórz wykres. Następnie dodaj dodatkową serię danych (trzecią kolumnę) i zmodyfikuj wykres tak aby pokazywał tę drugą serię danych (NIE twórz wykresu od nowa !).
Jak to zrobić: kliknij w okolicach ramki wykresu (na tzw obszarze wykresu) prawym guzikiem myszy i z menu kontekstowego wybierz "Dane źródłowe ...", dodaj nową serię guzikiem "Dodaj", kliknij na "Wartości:" i zaznacz myszą zakres tej nowej kolumny (nowej serii danych), i naciśnij "OK" - powinien się pojawić wykres jak na powyższym rysunku.

Zadanie 52


Pewna przychodnia lekarska gromadzi informacje o wizytach wszystkich pacjentów ...
Dane są gromadzone w takiej tabeli:
STYCZEŃ:
imię i nazwisko PESEL data wizyty kod schorzenia
Jan Kowalski 1234567890 10/12/2003 N25, C33
.....................      

Już zgromadzono dane za miesiąc styczeń ...
Następnie będą gromadzone dana za miesiąc luty ...
Często się zdarza że w lutym przychodzi ten sam pacjent który już odwiedził przychodnie w styczniu.

Nasze zadania: przygotować formularz na miesiąc luty, który automatycznie będzie uzupełniał nr PESEL zaraz po wpisaniu nazwiska (o ile to jest możliwe).

Wskazówka: użyj funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO(); jej dokładny opis znajdziesz w pomocy; NIE należy zakładać że dane w tablicy są posortowane !.

Przykład użycia funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO(); takie formuły:

dadzą taki efekt:

Uwaga: oczywiście przy wprowadzaniu formuł należy się posiłkować kopiowaniem komórek z formułami (korzystać z efektu zmian adresów względnych).

Zadanie 53 (trudne)


Pewna grupa studentów napisała kolokwium ... . Mamy arkusz zawierający dane studentów:

Maksymalna liczba punktów jest przechowywana w B1 (w A1 jest stosowna etykieta "maksymalna liczba pkt =").
Próg ocen pozytywnych (w procentach) jest przechowywany w B2; uczniowie którzy otrzymali więcej niż B2 % wszystkich punktów dostaną ocenę pozytywna; oceny pozytywne czyli (3.0; 3,5; 4.0; 4,5; 5,0) mają przydzielone zakresy równej długości, np jeśli próg wynosi 30% to oceny przydzielamy następująco:
3 30,00%
3,5 44,00%
4 58,00%
4,5 72,00%
5 86,00%

Zakładamy że jest możliwość dopisywania nowych studentów i nie powinno to mieć negatywnego wpływu na obliczenia w arkuszu ! (jednak nie stosujemy tutaj dynamicznego tworzenia adresów jak w zadaniu 28).

Naszym zadaniem jest:

  1. obliczyć zakresy ocen; podajemy jedynie maksymalną liczbę pkt oraz próg ocen pozytywnych z których te zakresy wynikają (dzięki temu można będzie łatwo eksperymentować "jak by się zmienił rozkład ocen gdybyśmy zmienili próg ...")
  2. automatycznie przydzielić studentom oceny (oceny zależą od uzyskanej punktacji, maksymalnej liczby pkt, oraz od progu ocen pozytywnych)
  3. obliczyć rozkład ocen oraz zobrazować go przy pomocy wykresu.
  4. zaznaczyć studentów z oceną 2.0 strzałką "<==" (żeby można ich było łatwo znaleźć)

Wskazówki do zadania 53:
Do przydzielania ocen użyj funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO().

Do obliczania częstości występowania ocen użyj funkcji CZĘSTOŚĆ(); jest to szczególna funkcja zwracająca tablicę (dlatego być może łatwiej będzie wykonać to zadanie przy pomocy bardziej elementarnych środków: można po prostu policzyć ile jest ocen 2.0, 3.0, 3.5, ... używając funkcji JEŻELI() i SUMA()).

Do wskazywania studentów z oceną 2.0 pomocna będzie funkcja JEŻELI().

Oczywiście staraj się korzystać z dobrodziejstwa jakim jest mechanizm kopiowania formuł (i zmiany adresów względnych)

(Dokładne opisy funkcji znajdziesz w Pomocy !)

 

Zadanie 54


(Arkusz obliczający oceny z przedmiotu PINF)
Sporządź akrkusz Excela jak na poniższym rysunku ... (oczywiście "Nazwiska" nie mają być zaciemnione !).

Wskazówki:
Do automatycznego wystawiania ocen użyj funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO().
Np w komórce D4 powinna być formuła:

=WYSZUKAJ.PIONOWO(C4;$G$4:$H$9;2);

funkcja ta znajduje element C4 w tabeli $G$4:$H$9 i zwraca odpowiadający mu element w kolumnie nr 2 tabeli $G$4:$H$9.

Do obliczania "częstości występowania ocen" użyj funkcji CZĘSTOŚĆ( tablica_dane; tablica_przedziały).
Jest to specjalna funkcja zwracająca tablicę (a nie pojedynczą wartość); powinna ona być użyta następująco:

=CZĘSTOŚĆ(D4:D29;G12:G17);
        ''' zobaczymy na poniższym obrazku czym są te zakresy !!

a wprowadzić ją do komórek arkusza trzeba w specjalny sposób: zaznaczyć zakres H12:H17, potem wpisać formułę i nacisnąć: Ctrl + Shift + Enter.

W kolumnie E należy wprowadzić formuły wpisujące "<==" dla ocen niedostatecznych. Wystarczy użyć funkcji JEŻELI() w następujący sposób:

=JEŻELI(D4=2;"<==";"")

Na końcu należy utworzyć wykres kołowy oparty na tabeli G12:H17; zadbać aby serie danych były brane z kolumn (a nie z wierszy), oraz żeby pierwsza kolumna była traktowana jako etykiety; zwiększyć rozmiar czcionki legendy !.

Przy okazji: jak "obramowywać" komórki arkusza ? Odp: pasek narzędzi "Obramowania" i pisaczek.


 

Zadanie 55 (łatwe)


(Zadanie oszczędnościowe)
W roku 1995 założyliśmy w banku PKO lokatę oprocentowaną na P % (w skali roku),
umieściliśmy na niej kwotę początkową K,
zażyczyliśmy sobie żeby odsetki były dopisywane do wartości lokaty.
Utwórz arkusz kalkulacyjny obliczający wartość lokaty w kolejnych latach;
K i P mają być przechowywane w wyróżnionych komórkach arkusza;
powinniśmy otrzymać coś takiego:

 

Zadanie 56


(Zadanie oszczędnościowe c.d.)
Jest to ten sam problem co w poprzednim zadaniu z następującą modyfikacją:
oprocentowanie nie jest stałe (czyli każdego roku takie same), lecz zależy od wartości lokaty w poprzednim roku.
Istnieje specjalna tabelka przechowująca informacje jakie jest oprocentowania dla danej wartości lokaty.
Rozwiąż to zadanie z takim dodatkowym utrudnieniem ...

Zadanie 57


Powinno to wyglądać jak na poniższym rysunku; wykorzystaj mechanizm zamiany adresu względnego podczas kopiowania komórek z formułami (w rzeczywistości musisz użyć adresów mieszanych, np A$1 czy $A1).