Microsoft Word c.d.

Omówione w tej lekcji tematy:
rysowanie c.d.;
przegląd gotowych szablonów i kreatorów;
VBA = Visual Basic for Applications
 

Rysowanie c.d.

Zadanie 29(*) 
1) Narysuj taki obrazek w dokumencie Worda (obrazek ma się składać z obiektów rysunkowych, które można formatować, modyfikować, przemieszczać itp).
2) Uzupełnij rysunek o opisy opcji "Edycja punktów", "Grupowanie" i "Kolejność".
3) Zmodyfikuj dokument tak aby można go było skonwertować na stronę WWW bez żadnych "uszkodzeń". Jednak musi istnieć możliwość modyfikowania rysunku !.
Dokument zapisz w pliku "zadanie29.doc". Skonwertuj dokument "zadanie29.doc" do formatu HTML (otrzymasz plik "zadanie29.htm" + katalog z plikami pomocniczymi; katalog z plikami pomocniczymi skompresuj do pliku "zadanie29_pliki.zip" i dołącz do sprawozdania !)
4) Utwórz plik GIF zawierający nasz rysunek. Obrazek zapisz w pliku "zadanie29.gif".

Jak widać rozwiązanie tego zadania składa się z kilku plików (zadanie29.doc, zadanie29.htm, zadanie29_pliki.zip, zadanie29.gif). Jeśli pliki te maja dużą objętość (>300KB) to je skompresuj w jednym archiwum.

Wskazówki do zadania 29:
A) Menu kontekstowe które widać na rysunku trzeba będzie "sfotografować":
Naciśnięcie klawisza PrintScreen powoduje że zawartość ekranu jest kopiowana do schowka.
Potem można wkleić zawartość schowka do programu Paintbrush, wyciąć z obrazka interesujacy nas prostokątny fragment, skopiować go do schowka i wkleić do Worda.
B) Aby uzyskać krzywe strzałki trzeba włączyć tryb "Edycja punktów", dodać punkt do odcinka, i zażądać aby to był "punkt gładki" (można wtedy precyzyjnie ustalić krzywiznę).
C) Aby po konwersji na HTML obrazek się nie "rozjechał" zgrupuj wszystkie obiekty rysunkowe w jeden (ta metoda jest dobra gdy dokument składa się wyłącznie z jednego obrazka !)
D) Aby uzyskać plik GIF z rysunkiem użyj PrintScreen z otwartym dokumentem Worda, potem wklej schowek do programu PaintBrush i wytnij odpowiedni fragment (są też inne sposoby aby to zrobić).
 

Zadanie 30


(Edycja pkt zawijania)
Można precyzyjnie określić jak blisko tekst otaczający rysunek ma się zbliżać do tego rysunku.
1) Utworz zlozony obrazek (z "wkleslosciami"): w tym celu narysuj odcinek, przejdz do trybu "Edycja pkt", a następnie dodaj kilka punktów na odcinku.
2) Sformatuj krzywą tak zeby była oplywana przez tekst (Formatuj Obiekt | Uklad | Przyległy).
3) Wyreguluj precyzjnie odleglosc tekstu od obrazka: w tym celu włącz opcję "Edycja punktow zawijania" przy pomocy guzika "Zawijanie tekstu" na pasku narzędzi "Obraz".
Powinno to wyglądać tak mniej więcej::

 
 

Korespondencja seryjna c.d.

Zadanie 31(*) 
(Listy na podstawie tabeli w Accesie)
Napisz 12 listów o tej samej treści do 12 prezesów 12 róźnych firm.
Dane o prezesach i ich firmach znajdują się w tabeli "prezesi" bazy danych "db1.mdb" programu Microsoft Acces (Access to tzw DBMS =Data Base Management System, czyli system/program zarządzający bazami danych - element pakietu Office).
Użyj korespondencji seryjnej; każdy list powinien zawierać:
  • nadawcę w lewym górnym rogu i bieżącą date w prawym górnym rogu (użyj pola !)
  • adresata (prezesa) i nazwę jego firmy (przy pomocy pól korespondenci seryjnej); powinno to być coś w rodzaju:

  •             Pan Jan Kowalski1
                Prezes przedsiębiorstwa "Firma1"
  • treść listu i podpis nadawcy
  • kolejne listy beda umieszczone w osobnych sekcjach dokumentu wynikowego.

  • Przydatne informacje: lekcja o korespondencji seryjnej.
     
     

    Przegląd gotowych szablonów i kreatorów.

    Gdy tworzymy nowy dokument przez opcje Plik | Nowy (nie guzikiem tylko przez tę opcje !), to po prawej stronie pojawia się tzw "okienko zadań" ...
    W okienku zadań znajduje się pozycja "Nowy z szablonu" | "Szablony ogólne"; jest tam wielka liczba szablonów i kreatorów wykonujących za nas część pracy związanej z tworzeniem dokumentów. Okienko zadań można zawsze włączyć przez Widok | Okienko zadań.

    Zadanie 32


    (Przegląd gotowych szablonow i kreatorow)
    Wypróbuj działanie następujących szablonów i kreatorów:
    1. (kreator) Inne dokumenty | Kreator kalendarzy
    2. (kreator) Inne dokumenty | Kreator planu spotkania
    3. (szablon) Publikacje | Praca naukowa
    Zauważ że często w automatycznie utowrzonych dokumentach (dotyczy szablonów) znajdują się wskazówki jak uzupełnić ten dokument !.

    Zadanie 33(*) 


    Utwórz własny szablon do pisania listów; szablon powinien zawierać:
  • adresata i bieżącą datę w odpowiednich "rogach" dokumentu (do daty użyj pola Worda)
  • styl akapitu dla adresata o nazwie "adresat" i styl dla treści listu o nazwie "treść listu"

  • Przydatne informacje: lekcja o stylach.
    Zapisz szablon w pliku "moje_listy.dot". Sprobuj umiescic ten szablon w tym katalogu w ktorym jest "Normal.dot" (szablon ogolny). Mozna to zrobic poprzez okienko "Szablony ogolne" klikajac prawym guzikiem myszy.

    Wskazówki do zadania 33:

    Jak zmienić szablon na którym jest oparty dokument ?
        Odp: Narzedzia | Szablony i dodatki | Szablon dokumentu, guzik "Dolacz ..."
        dokument jest zawsze oparty na jednym szablonie;

    Jak spowodować aby zmiany def styli w szablonie powodowaly zmiany styli w opartych na nim dokumentach ?
        Odp: włącz opcje "Automatycznie aktualizuj style dokumentu" w okienku "Szablony i dodatki".

    Jak otworzyć pusty dokument Worda oparty na szablonie zapisanym w pliku "moje_listy.dot" ?
        Odp: po prostu kliknij na plik "moje_listy.dot" w folderze; otworzy się pusty dokument Worda oparty na tym szablonie
     

    Visual Basic for Applications (VBA).

    Możemy dodawać do Worda tzw makra, czyli procedury napisane w języku VBA automatyzujące pewne czynności ...

    Zadanie 35 


    (Makro ułatwiające zamianę "brzydkich" akapitów na jeden "elegancki" akapit ).
    Poniższe makro bierze zaznaczony tekst (który może zawierać wiele akapitów)
    i zamienia na jeden akapit w którym wszystkie słowa są oddzielone jedna spacją ...
    Spróbuj zainstalować to makro w Wordzie a następnie wypróbuj jego działanie !. Uwaga: powyższe makro ma zastosowanie gdy wstawiamy do Worda tekst ze zwykłego pliku tekstowego (ASCII) w którym łamano linie akapitów przy pomocy klawisza "enter". Makro pozwala utworzyć z kilku linni tekstu jeden akapit, w którym łamaniem linni "zajmuje się" automatycznie Word.

    Wskazówki do zadania 35:

    Jak "zainstalować" w Wordzie powyższe makro ?
    Odp: opcja Narzędzia | Makro | Edytor VB,
    następnie prawym guzikiem myszy kliknąć na "Project (nazwa dokumentu)",
    wybrać opcję Insert | Module,
    kliknąć na moduł "Module1" i w okienku tekstowym wkleić tekst makra.
    (Powyższe postępowanie powoduje że makro będzie przechowywane i dostępne wyłącznie w dokumencie Worda, a nie w szablonie Normal.dot !).

    Jak uruchomić makro ?
    Odp: opcja Narzędzia | Makro | Makra ... | guzik Uruchom;
    (lub Alt-F8 + Uruchom)